čtvrtek 15. září 2016

Na co se dívat

Záminka ke sledování naučných pořadů,
© Colin / Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0
Všelijaké letní prostoje jsem využil k poslechnutí několika TEDů (v aplikaci se dají stáhnout na později). Chci se podělit zejména o ty, které mohou na začátku školního roku posloužit jako inspirace a motivace ke studiu informatiky. Záměrně tedy vybírám nikoliv materiály technické a čistě informatické, ale raději ty, kde je vidět dopad technologií na životy lidí a společnosti.

První tři nahrávky víceméně sledují argumentaci z knihy Druhý věk strojů (kterou velmi doporučuji k přečtení). Je tedy na výběr: rychlý průlet formou videa, nebo četba i se všemi detaily a odkazy na zdroje.

Kratší video na stejné téma rozebírá důležitý aspekt toho, v čem jsou lidé lepší než stroje (nebo spíše strojové učení). Samozřejmě nejde nutně o to, aby všichni žáci zatoužili související technologie vytvářet. Měli by si ale uvědomit, že jim (a jejich možnostem) potřebují rozumět dost podrobně, pokud chtějí zůstat užiteční pro ostatní (a nikoliv hladoví).

Další přednáška ukazuje, jak robotika ovlivňuje podobu války (v této souvislosti také: robotičtí piloti). Opět se přitom nejedná tolik o konkrétní technická zařízení, jako spíš o dopady na lidi.
A ještě velmi povedený krátký film Humans need not apply, který nabídne k tématu umělé inteligence a pracovního trhu víc informací a souvislostí než formát přednášky.

V poznámkovníku mi uvízly i další svědectví o tom, co všechno informatika měníAutomobily budou konečně skutečně autonomní. Navíc je bude možné sdílet. Počítačoví lingvisté pomohli obětem tajfunu a záchranářům překladačem tagalštiny, který uvedli do provozu za jeden den. Technologie pomáhá nevidomým vidět. Vlastně ne přímo technologie, ona jen spojuje lidi ochotné pomoci. Že informatika pomáhá ve výzkumu asi nikoho nepřekvapí. Přesto je zajímavé sledovat šíři možností, které jsme dříve neměli.

Z úplně jiného soudku je návrh ohlašovacího systému pro oběti sexuálních útoků. Přednášku sem podobně jako ostatní řadím proto, že návrh funguje díky informatice. A zároveň má zjevně potenciál zlepšit lidem životy ve zcela jiné oblasti.

Na druhé straně máme stinné stránky technologií. Nebezpečné softwarové chyby jsou už taková klasika (seznamů se na internetu najde mnohem víc). Není moc jasné, jak přesně a nakolik vyhledávače ovlivňují výsledky voleb. Algoritmy programované bílými muži mají sklon si myslet, že lidé jsou bílí muži. Nejde jen o banální (míněno technicky) chyby v rozpoznávání obličejů. Algoritmy mohou napovídat policii a soudům, což už má poměrně konkrétní důsledky na konkrétni lidi.

Informatika ale není jen honem za efektivitou a výsledky v podobě peněz. Může lidem dělat prostě radost (i když ano, oni za to pak zaplatí...). A neprovozují ji zpocení programátoři v temných sklepeních, kdyby si to snad ještě pořád někdo myslel.

Poslední dvě přednášky sice s informatikou nesouvisí, ale stojí za to (obecně, ne nutně pro žáky): o účinnosti (a tedy i smyslu) regulace prostituce a o možnosti přepisování genetické informace celých druhů ve volné přírodě (a že to sice zní šíleně, ale přesto to může být správný krok).

1 komentář:

  1. TEDy jsou v tomhle ohledu super, ale praxe je praxe. A přitom nabídka brigád a různých vedlejších zaměstnání je v tomhle ohledu poměrně široká. Šikovné lidi, kteří se orientují v IT, dneska shánějí prakticky všude. Chce to jenom nebát se a aktivně tu příležitost vyhledávat. :) A samozřejmě se vzdělávat.

    OdpovědětVymazat