pondělí 30. listopadu 2015

Hodina kódu 2015

Připomínám, že i letos se můžete zapojit do Hodiny kódu, tentokrát v týdnu od 7. prosince. Je to bezpracná šance vystavit žáky 45 minutám základů programování. Potřeba je prohlížeč pro každou dvojici žáků. Řešením posloupnosti úloh se žáci seznámí třeba s rozhodováním a cykly. Učitel nemusí vědět celkem nic, takže se nebojte Hodinu kódu doporučit i dosud nezkušeným kolegům. Hodina kódu jim má práci usnadnit, není to „himbajs už zase nějaká akce, a kdy máme jako učit?!“

Zapojit se můžete zcela nezávazně (není třeba žádné přihlašování, učitele ani žáků). Pokud ale vaši hodinu kódu zaregistrujete, na mapičce se objeví špendlík s vaší akcí a následně dostanete dárkový kupón (Amazon, iTunes či Windows Store) jako poděkování. Kdo vyřeší úlohy, může si vytisknout certifikát (pro učitele je k dispozici tahleta tajná stránka). K propagaci lze využít barevné letáky a videa, k organizaci pár užitečných tipů. Termín 7.—13. prosince berte spíš orientačně. V minulých letech kolegové občas zažívali různé výpadky kvůli přetížení. Klidně se zapojte až v následujících týdnech.

Opakovaně se ukazuje, že je prospěšné, když na úlohách pracují dvojice žáků. Pominu zřejmé přínosy pro schopnost spolupracovat atd., a upozorním na přínos pro informatiku samotnou: aby žáci vůbec mohli spolupracovat, musí nahlas mluvit o tom, co je třeba udělat, jaký mají nápad, proč by měl fungovat, co je na jejich programu asi špatně a jak to opravit. Potřeba vyjádřit se srozumitelně nutí vše mnohem lépe promyslet,a tím i pochopit. K formulování myšlenek přitom žáky nenutí učitel, ale snaha pokročit k dalšímu úkolu.

 
A ano, drtivou většinu žáků úkoly zaujmou. Kampani Hour of Code se dostává poněkud jiné úrovně podpory než je obecně zvykem. Výsledkem není jen možnost použít jinak licencované (ovšem pro děti dost motivující) postavičky oblíbených hitů — letos Star Wars a Minecraft, loni Anna s Elsou, předtím Angry Birds. Prostředky, které má Hour of Code k dispozici, jsou investovány např. právě do takového vyladění obtížnosti úloh, uživatelského prostředí a doprovodných videí a textů, aby informatika zuajala maximum žáků-začátečníků.

Další sady úloh nebo plány hodin připravují další organizace a projekty. Hodí se, když třeba někdo skončí brzo a chtěl by si hrát dál. Všechny splňují základní parametry, tedy přibližně vyučovací hodinu času, minimum nutné přípravy a vybavení, minimální předchozí znalosti učitele, možnost víceméně samostatného a nezávislého postupu žáků. Za všechny vyberu Scratch, Khan Academy a Light Bot. Ten se obejde zcela bez psaného textu a zvládnou ho i šikovnější prvňáci. Je to stejný princip, který známe z Robotanika (na jehož pokročilých úlohách je mj. vidět, že je to systém jednoduchý jen zdánlivě).

Na úvodní hodinu lze navázat dalšími aktivitami. Ty ale pokud vím dosud nikdo nepřeložil, takže jsou pro nás (a žáky) poněkud hůře použitelné. Další zdroje a možnosti najdete na stránce pro učitele, většina je ale zaměřena na situaci v USA.

Možná si všimnete nekonzistencí v překladech. Stránky totiž překládají dobrovolníci a nejvíc se samozřejmě zaměřují na samotné programovací prostředí a úlohy. Do práce se můžete zapojit taky, stačí klepnout na příslušný odkaz a něco vylepšit. Některé řetězce jsou patrně stále ve stavu zanechaném strojovým překladem. Za pomoc budou vděčné především děti, které si úlohy zkusí.

Žádné komentáře:

Okomentovat